Posted by: abdullahdin | Disember 5, 2009

ABU ASLAM BERKUNUNG KE KEDAH

Sahabat yang banyak membantu saya di Sabah, Akriya @ Abu Aslam bersama isteri Dr Khadijah datang ke rumah saya baru-baru ini. Beliau datang sebenarnya untuk menghantar 3 anaknya ke program Kursus Bina Sahsiah anjuran Kerajaan Negeri Kedah dan Kursus bahasa Arab di Muassasah Darul Ulum, Pokok Sena. Beliau sebenarnya adalah rakan seusrah saya di Sabah. Saya banyak terhutang budi dengan beliau. Buku saya Asas Ajaran Kristian Menurut Perspektif Islam dicetak dengan biaya beliau. Saya dan ahli usrah dulu bila berbincang tentang hadis yang melarang perasaan dengki kecuali kepada 2 jenis manusia. Salah satunya ialah seorang lelaki yang diberi kekayaan dunia lalu dia menafkahkan hartanya ke jalan Allah, kami merasakan orang itu ialah Abu Aslam.

Oleh kerana beliau dan isteri datang ke Kedah 2 hari sahaja saya tak sempat nak bawa round Kedah. Walau pun begitu kami sempat melawat 2 buah pondok di Padang Terap dan Kubang Pasu. Yang paling menarik ialah kunjungan kami ke Pondok Gajah Teriak di Bukit Wang. Tuan Gurunya ialah Ustaz Khairul, seorang ulamak muda yang sedang meningkat popularitinya di Kedah. Saya mencadangkan sesiapa yang nak tengok pondok silalah ke pondok ini. Pondok ini sangat tersusun dan terancang berbanding pondok-pondok lain di Kedah.


Tinggalkan Jawapan

Kategori

