Posted by: abdullahdin | Disember 25, 2009

Pengalaman Menarik di Institut Falak Al Khawarizmi, Tanjung Bidara Melaka

Pada 23 dan 24 Dis 09 JAWI telah menganjurkan program Kem Hafazan di musim cuti bertempat di Masjid Muhsinin KL. Di akhir program peserta telah di bawa ke Institut Al Khawarizmi. Saya telah berkesempatan memberi pengisian dalam beberapa slot sepanjang program. Yang menariknya bagi saya, inilah pengalaman pertama saya berkaitan falak syarie. Kami diberi pendedahan tentang ilmu tentang alam semesta. Saya tertarik dengan kata-kata Encik Syahrul, pegawai di Institut Al Khawarizmi “Lama dah kita asyik pandang di bawah, sesekali kita juga perlu pandang ke atas”. Walau pun bersahaja , banyak yang saya dan para peserta mendapat manfaat daripada program yang mengajak kita “pandang ke atas” ni. ¬†Kami diberi peluang mencerap bulan dan bintang di angkasa. Para peserta juga teruja dengan pengalaman menarik di Planetarium Al Khawarizmi yang memaparkan keindahan angkasa lepas. Semuanya mendekatkan peserta kepada keagungan dan kekuasaan Allah swt. Antara bahan yang sempat saya dapat untuk tatapan tuan-tuan ialah powerpoint ini. yang lain akan menyusul.

Besar Mana Bumi Kita


Tinggalkan Jawapan

Kategori

